fredag 9. januar 2009

Nye filmgleder på TIFF 2009

Bare måneder etter BIFF skal jeg endelig få gå på TIFF igjen! Ikke siden slutten av 90-tallet, da TIFF var for ungdom å regne, har jeg hatt gleden av å gå på filmfestival i hjembyen min, Tromsø.

Som vanlig har jeg valgt filmer utfra magefølelse og eksklusivitet, det vil si filmer som mest sannsynlig ikke vil få distribusjon på norske kinoer utenom festivalen. Programmet har skallet noe av for min del, da en del av filemene som gikk på BIFF også gjester TIFF. Det betyr i grunnen færre av valgets kvaler for meg, egentlig en fordel fordi jeg har begrenset tid til rådighet.

Disse ti filmene skal jeg se:

Fuglekikkere - Marco Bechis, 2008
The good, the bad and the weird - Kim Ji-woon, 2008
Tulpan - Sergey Dvortsevoy , 2008
Asyl: Park and Love hotel - Izuru Kumasaka, 2007
Thomas - Miika Soini, 2008 (filmatisering av Kjell Askildsen - et vågestykke)
Vals med Bashir - Ari Folman, 2008 (veldig fornøyd med det, gikk glipp av den på BIFF)
Everybody Dies But Me - Valeriya Gai Germanika, 2008
Good Cats - Ying Liang, 2008
It's Not Me, I Swear! - Philippe Falardeau, 2008
Sukiyaki Western Django - Takashi Miike, 2007 (nuddelwestern ... store forventninger, må jo bli en kanonavslutning av TIFF for min del)

Så langt er det fryd og gammen. TIFF hadde visstnok noen tekniske problemer innledningsvis med billettsalg, men det er løst nå. Det er likevel rom for noen kvalitetsmessige forbedringer på nettsidene, sammenlignet med BIFF (som har meget bra nettsider):

  1. Det oppgis ikke om filmene er førpremierer (sånn at jeg som jakter på filmer jeg ellers ikke ville fått sett, kan styre unna førpremierer)
  2. Det er vanskelig å finne ut hva som er dokumentarfilmer
  3. Det finnes ikke et nedlastbart lommeprogram som man kan printe ut å faktisk få plass til i lomma (for de som kommer langveis fra og ikke kan plukke opp et sånt, hvis det finnes, på en kafé)
  4. Filmtitlene i programmet, som åpnes i et eget vindu, bør være aktive lenker. Det gjør det enklere å raskt få info om filmen mens man bestiller
  5. Man bør kunne sortere filmer på land, slik at de som er spesielt interessert i f.eks. Russland, slik som jeg, raskt kan lete seg frem til filmer derfra
Da gjenstår det bare å glede seg som et lite barn i under en uke! Og får jeg tid mellom alle filmene, familiepleie og kafébesøk, skriver jeg kanskje noen ord om filmene. Snurr film!

2 kommentarer:

  1. Javisst! Solid program, og jeg ville nok lagt inn mange av de samme filmene. Kanskje med The Wrestler som en siste, men den kommer vel på kino også etterhvert siden Arthaus har norsk distribusjon.

    JC

    SvarSlett
  2. Jeg prøver som alltid å styre unna filmer som kommer uansett, så både "Jernanger", "Slumdog millionair" og "The Wrestler" står definitivt på programmet ved en senere anledning! Har sett tre særpregede filmer i dag ... "Fuglekikkere" var mørk, om indianere som enten bøter med livet eller som tar sitt eget liv i Brasil, "The Good, the Bad and the Weird" var ellevill sør-koreansk (+ flere?) (publikum applauderte etter filmen - et godt tegn!), mens "Tulpa", som blir omtalt som en feel-good-film i programmet, men var mer som en feel-a-little-bit-bad, var et sorgmuntert khasakstansk gjeter-drama.

    15. januar 2009 19:42

    SvarSlett

Hei! Kommentaren din vil ikke vises umiddelbart fordi jeg har tenkt til å godkjenne den først:-) Se på det som en form for kjærlig sensur. Med litt tålmodighet kommer kommentaren din på trykk, det skal ikke ta lang tid, jeg lover!